FÖRE EFTER
I dagarna blev Merida, den rebelliska huvudkaraktären i
Pixarfilmen Brave, under ceremoniella former officiellt invald som den
11:e Disneyprinsessan. Hon får därmed, tillsammans med bland annat
Skönheten, Yasmine och Askungen pryda företagets alla prinsessprodukter såsom
ritblock, örngott, muggar och t-shirtar. Men för att passera Disneys nålsöga
har hon varit tvungen att genomgå en smärre makeover. För tydligen var den
första tanke som slog produktutvecklarna på Disney när de såg Merida "No
more Haggis for you fat girl!" och "Maybe you should slip into
something more comfortable girl"? Förmodligen har de aldrig ens sett
filmen. Hur skulle de annars kunnat missförstå och skadeskjuta dess budskap så
totalt med denna hårdhänta make over? Resultatet när Merida tuktats enligt Disneys snäva
prinsessideal är att hon fått slankare midja, barare axlar och fluffigare hår.
Och visst är det också något väldigt annorlunda i hennes uppsyn. Från den öppna
och rena blicken och den omedvetna kroppsligheten i filmversionen till...ja,
tycker ni inte att hennes blick fått något skälmskt och behagsjukt över sig?
Har Disney medvetet valt att missförstå Meridas väsen och hennes skapare Brenda
Chapmans vision? Många är naturligtvis upprörda över detta, inte minst
A Mighty Girl som beskriver sig som "The world's
largest collection of books, toys and movies for smart, confident, and
courageous girls." Bara det är värt ett besök! De har iallafall startat en protestlista mot Meridas
makeover som redan skrivits under av 50 000 andra: http://www.amightygirl.com/blog/?p=3253
Det verkar i alla fall som att många har reagerat på det här nu på senaste tiden, det känns bra.
SvaraRaderaJa, det är väldigt tillfredställande tycker jag.
Radera