Den 17 aug visade SVT en av Claire Denis absolut bästa filmer, Beau Travail. Filmen går att se här, på SVT Play, tom den 16 september. Missa inte det eller avsnitt 13 av Mark Cousins Story of film där Denis förklarar bakgrunden till den suggestiva slutscenen där Denis Lavant solodansar på ett disco i Djibouti. Här kan du läsa min texten om filmen.
Beau Travail är snarare ett tillstånd än en film.
Bländande, suggestiv och samtidigt fysiskt köttig. En allegori över män, deras
kroppar och våra livs allra banalaste beståndsdelar.
För man skulle kunna säga att detta ytterst är en poetisk
skildring av de vardagliga handlingarnas monotoni. Och skönheten däruti. För
allt det där tillsynes banala och meningslösa arbete vi utför dagligen - tvätt,
rakning, matlagning och disk upphöjs här till betydelsebärande ritualer - utan
vilka hela tillvaron skulle rämna. Dessa praktiska göromål är arméns
motsvarighet till kyrkans liturgi. Ett kitt som får soldaterna att känna
samhörighet och infoga sig i gruppen. Något som skapar struktur i alla dessa,
sinsemellan förvillande lika dagar. Att verkligen hänge sig åt att till exempel
bädda en säng helt utan veck kan ge oss en förhöjd känsla av verklighet.
Resultatet av att helt sätta sitt eget fysiska jag åt sidan för själva
uppgiften. Precis som nunnor utför sina vardagliga sysslor med absolut
hängivenhet gör även soldaten det. Det gör det enformiga livet uthärdligt och
får männen att leva i ett konstant och absolut nu.
Det andra temat i filmen är den fysiska kroppen och då i
synnerhet manskroppen. Claire Denis har här tagit hjälp av en koreograf och
varje scen och rörelse är tydligt koreograferad. Skådespelaren Denis Lavant
(Galoup) är dessutom dansare i grunden. Det handlar om hur skådepelarna rör sig
i förhållande till varandra och till olika objekt. Hur de simmar under vattnet,
marscherar genom öknen och dansar på diskotek. Helt stiliserade blir de
återkommande strandscenerna där de koordinerade militärövningarna får oss att
associera till bilder vi sett från balettvärldens repetitionssalar. Denis leker
också med våra föreställningar om denna machokultur och låter flera hårda
kroppsövningar övergå i manhaftiga omfamningar. Och man undrar, är detta en
autentisk militär övning eller är det bara ett utslag av regissörens
manipulation med vår hetronormativa blick?
För det mest intressanta med Beau Travail är det
som händer inuti mitt huvud. Hur jag omedelbart
Koreograferade omfamningar |
Men något handlar filmen väl ändå om? Ja, man kan säga att
detta är ett triangeldrama som utspelar sig i en grupp främlingslegionärer.
Galoup (Denis Lavant från De älskande på Pont Neuf) ser sin position hotad
av den nya rekryten Sentain (Grégoire Colin från Innan regnet faller)
i kampen om kommendör Bruno Forestiers gunst. Det får ödesdigra konsekvenser.
Men själva intrigen är verkligen sekundär. Det är
framförallt stämningen i filmen som ger den dess besynnerliga dragningskraft.
Agnès Godards foto är därtill magiskt och allt detta tillsammans: det karga
landskapet, de koreograferade rörelserna, den minimala dialogen och den
suggestiva ljudbilden försätter dig som tittare i ett närmast meditativt
tillstånd. Så bländande vackert.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar