Månader av avhållsamhet

Detta är ett cineastiskt experiment. Ett sätt att undersöka vad som händer om man avstår ifrån att se filmer gjorda av män. Tveksam inför bilden av en mansdominerad filmbransch? Då inbjuder jag dig att här följa mina försök till cineastisk asketism.


onsdag 24 november 2010

Dag 3 - Erotiska tankar

Jag minns ett år på Göteborgs filmfestival. Det var ett förödande år. Ibland har man flow, det flyter på, man ser den ena bra filmen efter den andra. Andra år är det bara en katastrof efter en annan. 
Det här året var iallafall året då den danska regissören Per Fly kom med tredje och sista delen i sin triologi Bänken, Arvet och Dråpet. "Bänken" hade golvat mig fullständigt när jag såg den. Jag tyckte manuset, regin och Jesper Christensens rolltolkningar var fantastiska (med viss reservation från det sockersöta slutet). Jag hade därför mycket höga förväntningar på den nya filmen - Dråpet. Det visade sig dock att filmen handlade om en äldre universitetsprofessor (Jesper Christensen) som lämnar sin fru (Pernilla August) för en ung studentska. En bit in i filmen kommer en lång och utdragen sexscen där Christensen blir riden av sin älskarinna (Dorthe Warno Hogh). Han är helt skyld av lakanen, hon helt blottad och hennes torso med sina toppiga bröst rör sig rytmiskt upp och ner, upp och ner. Det är en scen som är menad att vara erotisk men som får motsatt effekt. Den känns mekanisk och tragisk och Per Fly störtdyker från piedestalen. Efter det lyckas jag se tre filmer på raken där kvinnor blir brutalt våldtagna. När jag så sitter på den fjärde visningen, den här gången av en hypad mexikansk film (minns ej namnet) inleds hela filmen med en ung pojke som följer efter en ung flicka på en väg. Han lockar och pockar men hon avvisar honom. Han följer henne ända fram till hennes hus. Hon låser dörren om sig. Men det visar sig att han ändå tagit sig in balkongvägen och överfaller henne. Hon gör motstånd men under våldtäkten övergår hennes nej successivt till ett ja och hon ger efter för honom och de fullbordar samlaget. Jag och min kollega blir så illa berörda av övergreppet att vi lämnar salongen.
Men visst finns det erotiskt laddade sexscener. 2006 kom Red Road av Andrea Arnold och den hetaste cunnilingusscenen på film var ett faktum. Arnold har gjort en övervakningsthriller där själva ljudspåret spelar en av huvudrollerna och förvandlar Glasgows förorter till ett vindpinat och skrämmande höghuslandskap. Det är svårt att skriva om denna film utan att avslöja storyn - som är gåtfull ända fram till dess slut, vilket också filmens största tjusning. Utan att avslöja allt för mycket så kan jag säga att huvudkaraktären Jackie är besatt av en man som hon följer efter och iakttar. De har olika klasstillhörighet. Han är en arbetarklasskille i träningsoverall och hon lever i ett radhus i stan. En kväll åker hon till en fest i ett av höghusen i förorten för att träffa honom. Det är där denna oralsexscen spelas upp. Utsnittet är här inte enbart hennes kropp utan hans ansikte, rakt framifrån, mellan hennes ben när han slickar henne. Hans nakna kropp och hennes nakna kropp. Explicit, trovärdigt och helt dessto större anledning att köpa och se hela filmen om och om och om igen....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar