Månader av avhållsamhet

Detta är ett cineastiskt experiment. Ett sätt att undersöka vad som händer om man avstår ifrån att se filmer gjorda av män. Tveksam inför bilden av en mansdominerad filmbransch? Då inbjuder jag dig att här följa mina försök till cineastisk asketism.


torsdag 21 juni 2012

Feministisk biosommar/höst

Biosommaren är som bekant synonym med sequals, prequals och män i trikåer men i år kommer det en rad intressanta filmer av kvinnor. Först ut, den 13 juli, är den mycket efterlängtade Take this Waltz av indiestjärnan Sarah Polley. Jag har skrivit om den här: http://filmfasta.blogspot.se/2012/05/amerikansk-sommarindie.html 
Your sisters sister
Jag har hittils hört väldigt skiftande omdömen om den, allt från att den är lysande till att den är en kalkon, så det skall bli intressant att se. Your Sisters sister är gjord av Lynn Shelton som tidigare bl a gjort Humpday. Den här gången har hon gjort en romantisk komedi om ett lite udda triangeldrama med Emily Blunt i en av huvudrollerna. Julie Delpy är aktuell med två filmer, dels Jag minns en sommar som är en barndomsskildring från 70 -talets Bretagne och 2 dagar i N.Y som jag skrivit om här: http://filmfasta.blogspot.se/2012/05/2-dagar-i-ny-av-julie-delpy.html. Båda är komedier. 

Jag minns en sommar 
Observera att den senare tidigarelagts. Den skulle egentligen gått upp först i oktober men sätts nu upp i september så det går utmärkt att ha en liten Delpyfestival. I augusti får även dokumentären om den kinesiske konstnären Ai Weiwei premiär. Filmen är gjord av Alison Klaymans.Två spännande svenska filmproduktioner får möta sin publik när Gabriela Pichlers Äta, sova, dö och Maud Nycander och Kristina Lindströms Palme går upp på biograf. Slutligen ytterligare en komedi, Möhippan av Leslye Headland som rider på Bridesmaidståget. 
  Sedan ligger det tre filmer och bubblar lite. Deras premiärdatum är ej satta ännu. Det handlar om Klipp av Maja Milos som är en serbisk tonårsskildring och Mon Pire Cauchemar av Anne Fontaine, en sådan där "härlig" fransk komedi med Isabelle Huppert i huvudrollen. Tråkigt för bredden i biografutbudet är dock att libanesiska Nadine Ladbakis Where do we go now inte kommer att gå upp på bio utan bara släppas på DVD. Jag återkommer när jag vet när det blir. 

Take this Waltz av Sarah Polley                              Premiär 13/7 
Your Sisters sister av Lynn Shelton                        Premiär  3/8 
Jag minns en sommar av Julie Delpy                     Premiär 10/8
Ai Wei Wei Never Sorry av Alison Klaymans          Premiär 17/8  
Äta, sova, dö av Gabriela Pichler                             Premiär  7/9
Palme av Maud Nycander och Kristina Lindström    Premiär 14/9
2 dagar i N.Y av Julie Delpy                                      Premiär 21/9 
Möhippan av Leslye Headland                                  Premiär 28/9 

Bubblare
Klipp av Maja Milos
Where do we go now av Nadine Ladbaki  
Mon Pire Cauchemar av Anne Fontaine

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar