Månader av avhållsamhet

Detta är ett cineastiskt experiment. Ett sätt att undersöka vad som händer om man avstår ifrån att se filmer gjorda av män. Tveksam inför bilden av en mansdominerad filmbransch? Då inbjuder jag dig att här följa mina försök till cineastisk asketism.


tisdag 26 februari 2013

Underbara PMS - humor - Rebel Wilson

Rebel Wilson
Det finns en fråga som är så himla intressant och relevant och alldeles, alldeles helt jävla värdelös och den är:
- Är kvinnor roliga? 
Jag menar, att män är vansinnigt roliga goes without saying (tänk Oscarsvärden Seth MacFalanes), men frågan som bara måste ställas om och om igen är om kvinnor är någe kul. Blir det överhuvudtaget någon humor över i världen när killarna skojat färdigt? Jo, men det blir det ju. Och det som blir över är skittråkig humor som handlar om tradiga biologiska tjejgrejer som mens och inkontinens och prinsessbröllop. Ungefär så låter det inne i mitt huvud när jag hör någon ställa den frågan. Jag blir så att säga min egen avpixlade motpart i en hetsig diskussion om kvinnor, humor och biologi.

Men vad tycker jag då om såkallad tjejhumor? Inte för att någon någonsin frågar mig om vilka komiker jag gillar men eftersom det här ändå är min blogg och jag får skriva om vad jag vill så gör jag det. Och när du nu ändå undrar så kan jag berätta att jag är besatt av kvinnlig menshumor. Besatt av kvinnor med tajming. Och jag kan väl säga såhär: jag tycker det finns många sätt att stalka människor på, och jag vet vad du tänker, men man kan göra det på ett väluppfostrat och trevligt vis och här är en av dem som du måste börja förfölja –  but in a nice way!

Rebel "At first I didnt know it was your diary. I thought it was a very sad handwritten book" Wilson 
Detta mina damer och herre är min målbild när jag står och slipar på mina mimmoves framför spegeln. Alla timmar som jag snickrar på mina oneliners. Jag vill vara som Rebel. För jag älskar henne, denna australiensiska humormusa från "ghetto-delarna av Sydney". Hennes rolltolkning av Kristen Wiigs inneboende i Bridesmaids är episk. Allt hon rör vid blir guld och om du inte känner henne nu lär du veta vem hon är imorgon.

Filmografi: 
Pitch Perfect 2012
Ice Age 4: Jorden skakar loss (röst) 2012
What to Expect 2012
Struck by Lightning 2012
Small Apartments 2012
Möhippan 2012
A Few Best Men 2011
Bridesmaids 2011
Ghost Rider 2007 
Fat Pizza 2003

Om du vill ha inspiration för att hitta fler kvinnliga komiker 
kan du titta in här: 
https://www.facebook.com/KuttanBlues
http://fuckyeahfunnywomen.tumblr.com/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar