Månader av avhållsamhet

Detta är ett cineastiskt experiment. Ett sätt att undersöka vad som händer om man avstår ifrån att se filmer gjorda av män. Tveksam inför bilden av en mansdominerad filmbransch? Då inbjuder jag dig att här följa mina försök till cineastisk asketism.


fredag 21 juni 2013

Amerikansk själsfrände















Journalisten Linda Holmes bor i Washington DC och tröttnade, precis som jag, på att det är så få kvinnor i film. Hon satte sig därför ner och räknade antalet filmer av kvinnliga regissörer och med kvinnliga karaktärer under en helt vanlig biodag i sin hemstad. Resultatet är fullständigt deprimerande och är ytterligare ett exempel på hur viktigt det är att räkna! Det är bara så som det ojämställda utbudet blir tydligt för alla. Om du räknar könsfördelningen på filmerna på repertoaren i din hemstad och skickar dem till mig skall jag publicera det på bloggen. Så här såg det ut iallfall ut Washington:

561 or 90% var berättelser om män
31 bestod av par eller ensembler som utgjordes av både kvinnor och män.  
25 var visningar av filmer om kvinnor eller flickor
1 var regisserad av en kvinna 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar