Månader av avhållsamhet

Detta är ett cineastiskt experiment. Ett sätt att undersöka vad som händer om man avstår ifrån att se filmer gjorda av män. Tveksam inför bilden av en mansdominerad filmbransch? Då inbjuder jag dig att här följa mina försök till cineastisk asketism.


torsdag 17 april 2014

Gubbröran i Cannes 2014

Alice Rohrwacher
 Det är snart dags för årets stora cineastiska gubbfrossa i Cannes. Bland de 19 filmer som i år tävlar om Guldpalmen hittar vi två kvinnliga regissörer. Förra året var det bara en film och året dessförinnan var det 0 filmer regisserade av kvinnliga regissörer. Det måste ju innebära, om jag har förstått det hela rätt, att alla filmer som tävlar om Guldpalmen 2031 kommer att vara regisserade kvinnor!Den tanken tröstar mig liksom den att den italienska regissören Alice Rohrwacher tävlar med sin andra långfilm, Le Meraviglie.  För den italienskkunnige finns det en intervju att läsa med hennes här: http://www.primissima.it/cinema_news/scheda/

Den andra filmen som tävlar om Guldpalmen är Futatsume No Mado av den japanska regissören Naomi Kawase. Hennes Mogari no mori från 2007 är en enastående vacker film som jag inspireras av både vad gäller bildkomposition och ljudbild.

I Un Certain Regard programmet haglar damerna tätare. Av de 19 filmerna där är där kan man se sex filmer: Party Girl av de franska regissörerna Marie Amachoukeli och Claire Burger, Amour Fou av favoritösterrikiskan Jessica Hausner (här kan du läsa min recension av hennes film Miraklet i Lourdes ), Bird People av den franska regissören Pascale Ferran, vars Lady Chatterleys älskare visades på svenska biografer 2006. July Jung regisserar sin första långfilm efter två kortfilmer: Dohee-Ya (A Girl at My Door), israeliska Keren Yedeya (vars Or distribuerades i Sverige 2004) visar Harchech Mi Headro och den italienska skådespelerskan och regissören Asia Argento visar Incompresa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar