Månader av avhållsamhet

Detta är ett cineastiskt experiment. Ett sätt att undersöka vad som händer om man avstår ifrån att se filmer gjorda av män. Tveksam inför bilden av en mansdominerad filmbransch? Då inbjuder jag dig att här följa mina försök till cineastisk asketism.


fredag 3 oktober 2014

Filmen om Walesa och kvinnorna

Idag recenserar jag Walesa i DN. Men jag kände att jag behövde göra en viktig randanmärkning till filmen. Det brukar ju heta att bakom varje man står en kvinna. Men bakom Lech Walesa stod det tusentals. Så, alla ni som tänkte gå och se filmen, läs 
gärna min text i Dagens ETC om Anna Walentynowicz, Henryka Krzywonos, Ewa Osowska och Alina Pienkowska. Det var ju trots allt deras förtjänst att det överhuvudtaget blev någon strejk den där dagen i augusti 1980. Lite polsk herstory alltså! http://www.etc.se/kultur-noje/var-ar-kvinnorna


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar