Imorgon är det dags för Cinematekets stora satsning på kvinnliga regissörer. Det är ett roligt och spretigt program som innehåller allt från krigs- och musikfilm till action och skräck. Programmet visar med all önskvärd tydlighet att kvinnor verkar i alla genrer och att de gör det väl. Jag tycker ju egentligen att ni ska se allihopa men eftersom ni som läser detta är dödliga precis som jag så ska jag göra ett litet urval. Här kommer mina favoriter:
1 april Vänninor av Claudia Weill
Det är väl kanske ingen direkt överraskning att detta är en av mina favoriter. Jag har ju gubevars valt den själv. Jag gillar det vardagliga men samtidigt alldeles exceptionella med den här filmen som handlar om den livsviktiga relationen mellan vänner just som man lämnat en lång och inrutad skoltillvaro bakom sig och tillsammans sätter fötterna på asfalten. Hur man försöker förstå de nya sociala koderna och gnisslet som kan uppstå i övergångarna mellan en fas och en annan.
6 april Bilrånaren av Ida Lupino
Jag har tidigare skrivit om filmen under dess engelska titel Hich Hiker, recensionen kan du läsa här. Detta är en hårdkokt och tidstypisk genre film som sticker ut genom att a) ha flera mexikanska karaktärer som b ) talar spanska och som c ) är intelligenta, sympatiska och handelskraftiga! Detta i en tid då mexikaner på amerikansk film reducerades till lata fyllbultar eller svettiga banditer. Här är det till och med den mexikanske polismästaren som löser brottet och träder fram som filmens verklige hjälte. Och att spansk dialog växlas med engelska är ju fortfarande relativt ovanligt på film.
4 april Strange Days av Kathryn Bigelow
Detta är både min Bigelow och dystopifavorit. Passande nog såg jag den första gången under jord på en gammal ombyggd offentlig toalett och den har stannat i minnet. Jag älskar den där millenie-nevrotiska stämningen och den fantastiska Angela Bassett som tack vare den här filmen alltid kommer att vara min favorit actionhjälte.
16 april Tyskland bleka moder av Helma Sanders Brahms
Missa inte att se den nyrestaurerade versionen av denna fantastiska film där kvinnorna kliver fram ur historieskrivningens skuggor. Scenen där den ensamma modern planlöst går i skogen och distraherar sin dotter genom att berätta en grym evighetsaga som hela tiden tar vid där den slutar är en hjärtslitande dramaturgisk pärla.
Detta är både min Bigelow och dystopifavorit. Passande nog såg jag den första gången under jord på en gammal ombyggd offentlig toalett och den har stannat i minnet. Jag älskar den där millenie-nevrotiska stämningen och den fantastiska Angela Bassett som tack vare den här filmen alltid kommer att vara min favorit actionhjälte.
16 april Tyskland bleka moder av Helma Sanders Brahms
Missa inte att se den nyrestaurerade versionen av denna fantastiska film där kvinnorna kliver fram ur historieskrivningens skuggor. Scenen där den ensamma modern planlöst går i skogen och distraherar sin dotter genom att berätta en grym evighetsaga som hela tiden tar vid där den slutar är en hjärtslitande dramaturgisk pärla.
21 april Sweetie av Jane Campion
Det är svårt att välja en favorit när det kommer till Campion. Pianot är i det närmaste fulländad men jag gillar kanske ändå hennes tidiga och lite ostyrigare filmer bättre som En ängel vid mitt bord och just Sweetie. Den innehåller en massa underbara små detaljer som till exempel den där ljuvliga generationsmarkören när modern bestämt sig för att lämna sin man men först omsorgsfullt förbereder en massa mat som hon lägger upp och plastar in portionsvis på porslinstallrikar. Det är en så vacker den där bilden där han sitter övergiven i köket i ett hav av tallrikar utan vilka han förmodligen skulle gå under. Hon överger honom men vill inte förinta honom. Den lilla sången på slutet är också magisk.
15 maj American Psycho av Marry Harron
Punkdrottningens anala porträtt av en massmördare är lika isande som lysande. Läs mer om filmen här.
17 maj Clueless av Amy Hackerling
Charmerande störigt tidsdokument med lysande dialog. När den här filmen kommer på tal utbryter det alltid ett citat battle av typen: "These pillars dates waaay back, till like 1975...", och "This is Dionne. We are friends because we both know what it feels like to have people envy us."
Punkdrottningens anala porträtt av en massmördare är lika isande som lysande. Läs mer om filmen här.
17 maj Clueless av Amy Hackerling
Charmerande störigt tidsdokument med lysande dialog. När den här filmen kommer på tal utbryter det alltid ett citat battle av typen: "These pillars dates waaay back, till like 1975...", och "This is Dionne. We are friends because we both know what it feels like to have people envy us."
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar