Månader av avhållsamhet

Detta är ett cineastiskt experiment. Ett sätt att undersöka vad som händer om man avstår ifrån att se filmer gjorda av män. Tveksam inför bilden av en mansdominerad filmbransch? Då inbjuder jag dig att här följa mina försök till cineastisk asketism.


fredag 13 september 2013

Ingen skall behöva säga att det inte finns något att se på bio inte

Kom inte och säg att det inte visas några brudfilmer på bio! För den som har vägarna förbi Norrköping (Flimmer 3-13 okt) eller Umeå (Move 8-13 okt) nu i oktober så finns det nämligen en massa chanser att se bra filmer av kvinnliga regissörer. Till Flimmer har jag fått möjlighet att välja ut fyra av mina favoritfilmer från åren 1926 - 2008: Prins Achmeds äventyr av Lotte Reiniger,  Tusenskönor av Vera Chytilova, 35 Shots of Rum av Claire Denis och Tysklands bleka moder av Helma Sanders Brahms. Även i Umeå visas pärlan Prins Achmeds äventyr och där har jag även satt ihop ett retrospektiv med ljudekvilibristen Andrea Arnolds filmer; Red Road, Fish Tank och Wuthering Heights.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar