Månader av avhållsamhet

Detta är ett cineastiskt experiment. Ett sätt att undersöka vad som händer om man avstår ifrån att se filmer gjorda av män. Tveksam inför bilden av en mansdominerad filmbransch? Då inbjuder jag dig att här följa mina försök till cineastisk asketism.


torsdag 11 oktober 2012

Festivalguide Flimmer och dansanta bananer!


Just nu pågår filmfestivalen Flimmer i Norrköping och fram till den 14 okt går det att se flera bra filmer av kvinnliga regissörer. En del av filmerna går snart upp på bio, andra har redan visats men några visas endastunder Flimmer. Av dessa filmer är jag kanske mest intresseradav den serbiska filmen Klipp av Maja Milos (premiär 2 november) och Bitte Anderssons Work-in-progress: Dyke Hard. Sedan kan man mycket väl se om NärHarry mötte Sally, visserligen av Rob Reiner, men aldrig att förglömma med manus av Nora Ephron.  
                     
First Position av Bess Kargman (dokumentär)
Bar 25 av Britta Mischer & Nana Yurikos (dokumentär)
En bohem i Paris av Anne Fontaine (premiär 26 okt)
Take this Waltz av Sarah Polley 
Jag minns en sommar av Julie Delpy 
Till ungdomen Kari Anne Moe (premiär 19 okt)
The Prize av Paula Markovitch
Work-in-progress: Dyke Hard av Bitte Andersson(komedimusikal)
Min ungdoms kärlek av Mia Hansen-Löve (premiär 19 okt)
Vardagsrevolutionen av Jeanette Söderwall &Kristoffer Ramstrand (dokumentär)
Klipp Maja Milos (premiär 2 nov)

Och om du nu ändå tvekar över om detta är något för dig så vill jag bara tillägga att jag var där idag och  att Flimmer verkligen är en festival som upphäver verkligheten. För där, helt plötsligt, hände det. Verkligheten överträffade dikten. Ett dagdisco och en dansant banan som skakade rumpa till tonerna av Prodigy. Bara i Norrköping mina vänner. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar