Varje fredag svarar DN:s filmdoktor Mårten Blomkvist på
läsarnas frågor. De senaste två veckorna har han fått frågor om skildringar
av graviditet på film och om science - fiction och actionfilmer av
kvinnliga regissörer. Svaren har varit korta och genusmässigt något yrvakna. Nu är jag är visserligen bara en simpel AT - läkare i sammanhanget, men eftersom jag specialiserat mig på det här med filmisk gynekologi kräver jag en second opinion!
Vad gäller frågan om underskottet av graviditetsskildringar på film så är det ju ytterligare ett lysande exempel på hur en mansdominerad
filmbransch påverkar utbudet. För trots att graviditet och förlossning är en av de mest omtumlande mänskliga erfarenheterna, för både män som kvinnor, så är de lika
underskildrade på film som menstruationer, åldersinkontinens och förstoppning. Och precis som Blomkvist påpekar förs associationerna genast till komedier
där män på ett tokigt sätt blir gravida. Exempel på sådana filmer är Junior med Arnold Schwarzenegger och Jaques Demys L´événement le plus important depuis que l´homme a marché sur la lune där bilmecken Marcello Mastroianni blir gravid. Den senare har visserligen en tydlig feministiska agenda men bekräftar ändå misstanken om att graviditet som företeelse först blir allmängiltig och intressant för en bredare allmänhet om det är en man som bär barnet.
Annars är graviditet och förlossning, precis som den gravida brevskrivaren i DN noterat, vanligast förekommande
i skräckfilmer som Rosemarys baby. Till exempel så lyckades jag som gravid, helt oförhappandes, se hela två makabra förlossningsscener i Dawn of the Dead och Riket, innan värkarna satte igång. Detta ledde sedan till att Lars von Triers groteska skildring av Lillebrors introduktion till världen hemsökte mig under hela förlossningen. Snacka om att frammana kvinnlig kastrationsångest!
Men det finns många bra exempel, filmer som på ett
humoristiskt sätt gör upp med den traditionella bilden av graviditet som ett entydigt välsignat tillstånd. Jag vill framförallt varmt rekommendera det feministiska romcommanifestet Waitress av Adrienne Shelley. Den är både rolig och ger en uppfriskande osentimental skildring av graviditet.
Sedan skall jag frångå mina principer på den här bloggen och tipsa om två filmer gjorda av män: Sam Mendes charmiga Away we go om ett gravid par som ger sig ut på en amerikansk roadtrip för att
hitta den ideala platsen att slå sig ned på med sitt barn och Knocked up av Judd Apatow.
När det sedan gäller science fiction och action av kvinnliga regissörer får man ibland intrycket av att det bara finns en regissör - Katheryn Bigelow. Men det är ju långt ifrån sant. En annan väldigt framgångsrik
actionregissör är Mimi Leder som gjort Fredsmäklaren (1997) och den
fantastiska kometkrossarjordenfilmen Deep Impact (1998). Karyn
Kusama knockade många med sin fantastiska boxningsfilm Girlfight (2000).
Hon har sedan dess gått över till att göra science fiction: Aeon Flux (2005)
och skräck: Jennifer's Body (2009). En svensk filmskapare med smak för
agenter och explosioner är Kathrine Windfeld. Hon har framförallt gjort en rad
tv-serier som Kronvittnet men har även gjort långfilmen Hamilton
- I nationens intresse med Mikael Persbrandt i huvudrollen.
För den som är intresserad av science-fiction av kvinnliga
regissörer vill jag varmt rekommendera ett besök på LIFFF, Lund International
Fantastic Film Festival, den 20 -29 september. Det är en festival som specialicerat
sig på science fiction, fantasy och skräck och som just i år kavlat upp de
filmfeministiska ärmarna rejält. De presenterar rekordmånga kvinnliga regissörer, bland annat visas Clueless regissören Amy Heckerlings vampyrkomedi Vamps
med Alicia Silverstone och Sigourney Weaver i rollerna. Festivalen gästas också av den indiska regissören Shalini Usha Nair som gjort vampyrthriller Akam.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar