Det skaver i denna lilla luftbubbla om västerlandets eviga jakt på
självförverkligande. Har du verkligen den ideala partnern? Det bästa boendet?
Är ditt arbete tillfredsställande? Målet för den moderna västerländska
människan är att uppnå kvicksilverform och att aldrig, aldrig stagnera. Håll
alltid alla dörrar öppna för alla eventualiteter. Men vad du än gör, kom ihåg
att det måste kännas helt rätt!

Sophie (Miranda July) tacklar ångesten genom att
genast säga upp sig från sitt ostimulerande jobb som danslärare. På jakt efter
en självförverkligande quickfix inleder hon projektet ”30 dagar, 30 danser” där
hon varje dag skall lägga upp en egen dansfilm på nätet. Hon börjar
naturligtvis med att meddela alla sina vänner om projektet vilket omedelbart
får henne att lägga sig i fosterställning och hyperventilera av
prestationsångest. Jason (Hamish Linklater) säger också upp sig och ägnar dagarna åt ideellt miljöarbete. Han knackar dörr och försöker, föga framgångsrikt, få folk i närområdet att köpa träd. Trots att de båda sagt upp sig fortsätter det att skava. Sophie och Jason ser plötsligt varandra. Kanske var det inte bristen på en tillfredställande sysselsättning som var problemet?
The Future innehåller flera roliga
scener och en rad intressanta små betraktelser om livet runt 30 i storstadens
sus och dus. Den är berättartekniskt lekfull med sin magiska realism i form av
tidsmanipulationer, självgående tröjor och talande katter. Framförallt
är July underhållande som uttråkad balettfröken med
youtubekomplex. Och det är precis så charmigt som hennes Me and you and everyone we know. Men ändå är det något med Miranda Julys fäbless för egensinniga kreationer, huvudbonader och hennes lite gulliga viskande sätt att framföra sina repliker som gör att den här hipstertröjan känns lite
trång. För den påminner om en sådan där liten tröja av god kvalitet som visserligen är fin men som framkallar oproportionerligt mycket naveludd.
Nu är det kanske lite orättvist att kräva att en
amerikansk indie-film skall bidra till världsfreden, men jag kan ändå inte
befria mig från tanken på att den här typen av västerländsk navelskådning
måste te sig som science - fiction för, säg någon, i en jeans - sweatshop i den
kinesiska Shanxiprovinsen. The Future blir å andra sidan ett underhållande tidsdokument över 2000 -talets västerländska narcisism i all sin löjlighet.
Källa: Hyrfilm
Källa: Hyrfilm
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar