Månader av avhållsamhet

Detta är ett cineastiskt experiment. Ett sätt att undersöka vad som händer om man avstår ifrån att se filmer gjorda av män. Tveksam inför bilden av en mansdominerad filmbransch? Då inbjuder jag dig att här följa mina försök till cineastisk asketism.


onsdag 30 januari 2013

Fru Bendjelloul, fru Cameron och andra små familjeangelägenheter

Antar att hon bara vaktar makens statyett...
I Piteåtidningen kunde man häromdagen läsa ett porträtt av Katheryn Bigelow. I anslutning fanns det en faktaruta där det stod matnyttiga saker som: 61 år, har varit gift med James Cameron, mamma från Norge. Men förlåt, stopp ett tag. Det här med att hon vunnit en Oscar som bästa regissör? Nä, men det är ju lätt att glömma förstås. Men vart tog statyetten egentligen vägen?

Det ser ut som om den hamnade i min faktaruta!
För i helgen fick jag möjlighet att berätta om mitt feministiska filmprojekt i riksmedia. Och jag vill verkligen tacka för den möjligheten. Men fru Bendjelloul skulle ändå vilja göra ett litet, litet påpekande. För jag verkar ha råkat ut för det omvända, att utan anledning alls associeras med en Oscar. Min svågers. För i min faktaruta står det att jag är gift och min mans namn, plus vad hans bror heter. Kanske en liten detalj i sammanhanget. Men det känns verkligen sådär att, som den filmfeminist jag är, definieras utifrån männen i min familj. Det blir ju dessutom aningen komiskt med tanke på vad det är jag talar om. Den manliga normen. Synd på en i övrigt bra artikeln:

Filmdiet  blev inte så matnyttig

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar