Månader av avhållsamhet

Detta är ett cineastiskt experiment. Ett sätt att undersöka vad som händer om man avstår ifrån att se filmer gjorda av män. Tveksam inför bilden av en mansdominerad filmbransch? Då inbjuder jag dig att här följa mina försök till cineastisk asketism.


tisdag 8 januari 2013

GIFF - Margarethe von Trotta

















En av Tysklands största regissörer, Margarethe von Trotta, kanske mest känd för Katharina Blums förlorade heder (1975) kommer till GIFF (Göteborgs Filmfestival).
Politisk, feministisk och en del av 70-talets tyska ”Nya våg”, professor i film och med 14 filmer bakom sig. På festivalen mottar hon Honorary Dragon Award och håller den 28 jan i en Masterclass. Just precis när jag är där! Vilken tur.

Tur var också att jag dubbelkollade om det verkligen var hon som gjorde den där
kannibalfilmen jag såg för några år sedan på GIFF om den tyska kannibalen Armin Maiwes. För det var det ju inte alls. Det var Dein Herz in meinem Hirn av Rosa von Praunheim det. Känner att jag avstyrt en potentiell katastrof. Annars kanske jag bryskt avhysts från lokalerna efter att ha skrämt Margarethe med påstridiga frågor om kannibaler. Tar ett djupt andetag. Andas ut. Puh. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar