Månader av avhållsamhet

Detta är ett cineastiskt experiment. Ett sätt att undersöka vad som händer om man avstår ifrån att se filmer gjorda av män. Tveksam inför bilden av en mansdominerad filmbransch? Då inbjuder jag dig att här följa mina försök till cineastisk asketism.


måndag 10 september 2012

Den filmiska damstafetten - andra sträckan!


I början av veckan inledde Lisa Langseth vår stafett genom att rekommendera en film av Linda Västrik: 

- Jag såg Lindas dokumentär Pappa och jag 1999 och blev både berörd och provocerad av hennes totala självutlämning. En extremt modig film. Jag har ofta undrat vart hon tog vägen tills jag hörde att hon bott i långa perioder hos nåt pygméfolk i Kamerun och Kongo och där jobbat med en dokumentär som går under namnet Inkulkal. Den filmen vill jag verkligen se. Hörde att den skulle ha premiär nu under 2012. Stämmer det, Linda?

Linda Västrik under inspelningen av sin senaste film
Foto: Amy Öström













Linda Västrik 
- Ja, det stämmer. Jag åkte till regnskogen som sträcker sig över Kamerun, Kongo, Central Afrika, Gabon, Uganda - (Kongo Basinen) och levde där tillsammans med de korta människor som lever inne i skogen som jägare och nomader... fast nu vet jag bättre, det finns långa pygmèer också så det där med korta pygmèer eller pygmèer över huvud taget är förvirrande. Men många är väldigt korta. Och jag har filmat en ny film där på film. Super 16. Där det inte syns att någon är kort...Jag vill konkurrera med National Geographics bild av människan. Därför har jag filmat på film och gjort mitt bästa som fotograf...vi har haft inspelningstider på 4 månader i taget och spelat in 3 ggr under 2005-2010. Filmen är idag i stadiet av Rough-Cut. Jag tror vi har en låst, klippt version senast om en månad. Filmen kommer visas på SVT på Juldagen 2013 hoppas jag, utöver det kommer den gå på YLE och NRK och Telefilm i Kanada. Vem som blir bio distributör i Skandinavien är ej klart ännu men den kommer gå på bio. Jag hoppas Göteborgs Filmfestival ska tycka om den så den får ha premiär där. Men jag vet inte än. 


Linda Västrik lämnar därmed över stafettpinnen till nästa explosiva löpare: 

 - Jag blev senast helt överlycklig när jag såg Coacherna på SVT så jag undrar när jag får se en långfilm från Andrea Östlund på bio och vad den kommer att handla om?

Om Coacherna
En skruvad dramakomedi om livscoaching där tre osannolika kvinnor byter väg i livet och startar en coachingbyrå. I huvudrollerna ser vi Lena Endre, Vanna Rosenberg och Cecilia Frode. Serien är skriven av Charlotte Orwin och Josefin Johansson. För regin står Andrea Östlund.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar