Månader av avhållsamhet

Detta är ett cineastiskt experiment. Ett sätt att undersöka vad som händer om man avstår ifrån att se filmer gjorda av män. Tveksam inför bilden av en mansdominerad filmbransch? Då inbjuder jag dig att här följa mina försök till cineastisk asketism.


måndag 17 september 2012

Den filmiska damstafetten - tredje sträckan!

Den filmiska damstafetten är ett sportigt sätt att uppdatera sina kunskaper kring svenska kvinnliga filmare. Här tipsar de om filmer som berört eller upprört dem av andra filmare. Nu är det dags för ytterligare en växling. Vi skickar stafettpinnen vidare. Ta emot! 

Så här sa dokumentärfilmaren Linda Västrik förra veckan: 
 - Jag blev senast helt överlycklig när jag såg Coacherna på SVT så jag undrar när jag får se en långfilm från Andrea Östlund på bio och vad den kommer att handla om?

Andrea Östlund




















Andrea Östlund
- Min långfilm kommer handla om en sexuellt hämmad kvinna, hennes symbiotiska relation till sin mamma och Indien. Och den kommer vara väldigt rolig. Arbetstitel: Borderline. 

Andrea Östlund lämnar därmed över stafettpinnen till nästa löpare: 
- Jag blev senast drabbad och berörd av Sara Broos film För dig naken. Uppriktig, allmänmänsklig, rolig, närvarande, ödmjuk och komplex. Så, Sara Broos, vad ska du göra nu för film? 

För dig naken
Om För dig naken
Filmen är en hudlös och nära skildring av konstnären Lars Lerin och hans sökande efter kärlek. Om svårigheten att träffa någon och att verkligen bli kär igen efter brustet hjärta och många år av alkoholmissbruk. Om mängder av kontaktannonser och blinddates som slutligen sammanförde honom med Manoel Marques (Junior) från Brasilien. De kan inte kommunicera med varandra och kommer från två vitt skilda världar. Men Lars är trött på att leta efter den rätte. Kan man bestämma sig för att bli kär? Och hur lär man sig att älska, inte bara någon annan utan även sig själv? En humoristisk och varm film med en mörk underton, om att våga möta en främling och stå naken inför den andre med alla sina fel och brister.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar