Månader av avhållsamhet

Detta är ett cineastiskt experiment. Ett sätt att undersöka vad som händer om man avstår ifrån att se filmer gjorda av män. Tveksam inför bilden av en mansdominerad filmbransch? Då inbjuder jag dig att här följa mina försök till cineastisk asketism.


tisdag 27 mars 2012

Men manusförfattarna då?

Frances Marion
Ja, ni som inte håller en riktigt lika strikt diet som jag kan naturligtvis se en massa bra filmer gjorda av män men skrivna av kvinnliga manusförfattare. Några svenska manusförfattare: Ulla Isaksson (Jungfrukällan), Elin Wägner (Efterlyst), Carina Rydberg (Svart Lucia), Malin Lagerlöf (Miffo), Karin Arrhenius (Flickan), Sara Heldt (Grabben i graven bredvid), Rita Holst (Drömmen om Rita), Christina Herrström (Tusen gånger starkare) och Marianne Willtorp (Rallybrudar). Många av de regissörer jag tagit upp här på bloggen skriver också sina egna manus - två flugor i en smäll liksom. Utländska manusförfattare att titta närmare på är Ruth Prawer Jhabvala (Howards End), Diablo Cody (Juno), Sarah Polley (Away from her), Marguerite Duras (Hiroshima mon amour) och Joan Didion (Panik i Needlepark).

Manusförfattaren Frances Marion är en av de största amerikanska manusförfattarna genom tiderna. Hon var den högst avlönade manusförfattaren, oavsett kön, i USA mellan åren 1916 - 1930. Hon har skrivit manus till sammanlagt 200 filmer (Riffraff, The Scarlet Letter, Poor Rich Girl etc) och vunnit två Oscar. Här hittar du en stor artikel om henne: http://www.welcometosilentmovies.com/news/newsarchive/marion.htm

2 kommentarer:

  1. Jag vill även tipsa om Isabel Coixet som också både regisserar och skriver manus (Things I never told you, Mitt liv utan mig, Secret life of Words, Elegy, m fl).
    Och om man gillar romcoms är ju Nora Ephron genrens okrönta drottning. Hon har både regisserat och skrivit manus Sömnlös i Seattle och You've got mail samt skrivit manus till När Harry mötte Sally samt en massa fler filmer.

    Om man är sugen på en komedi på bio så har filmen Friends with Kids premiär den 13 april. Jennifer Westfeldt har skrivit manus , regisserat och spelar huvudrollen. Medverkar gör även bl a Maya Rudolph, Kristen Wiig samt Jon Hamm, som alla var med i Bridesmaids.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Friends with Kids låter som något som skulle passa mig. Ska kolla upp. Det måste vara hennes debut. Alltid roligt med debutanter.

      Radera