Månader av avhållsamhet

Detta är ett cineastiskt experiment. Ett sätt att undersöka vad som händer om man avstår ifrån att se filmer gjorda av män. Tveksam inför bilden av en mansdominerad filmbransch? Då inbjuder jag dig att här följa mina försök till cineastisk asketism.


onsdag 4 april 2012

Kvinnors rätt att göra dålig film

Ishtar av Elaine May anses vara en av filmhistoriens sämsta filmer. Det är en komedi som utspelar i Marocko med både Warren Beatty och Dustin Hoffman i huvudrollerna. Elaine May hade tidigare gjort Himlen kan vänta (1978) som fått ett mycket fint mottagande. Ishtar var med den tidens mått en mycket dyr film. Den kostade runt 40 miljoner dollar att göra, vilket visserligen är lite för en motsvarande film idag.  Filminspelningen kantades av konflikter mellan skådespelare, rykten om en petig regissör som envisades med att tukta sanddynor till perfekthet och biopremiären fick så småningom skjutas upp. När filmen slutligen mötte sin publik var kritiken hård och det hela utvecklades till något av ett filmkritiskt drev mot May. Det var officiellt en formidabel flopp. Och även om  Elaine May gjorde ett antal filmer efter Ishtar så hämtade hon sig aldrig riktigt från detta filmiska magplask.

Ishtar är verkligen ingen fantastisk film. Den är faktiskt riktigt dålig. Den saknar framförallt tajming och det är smärtsamt att se komedier som inte är roliga. Jag vet inte om jag skulle påstå att den är sämst, men den är i mitt tycke en ganska dålig film.

En del som läst bloggen verkar tro att jag menar att kvinnor, i egenskap av att vara just kvinnor, gör bättre filmer än män. Det har jag aldrig påstått. Om man tror det har man inte läst mina blogginlägg ordentligt. Men jag vill slå vakt om kvinnors rätt att också få göra dåliga filmer. På samma sätt som män tillåts göra dåliga filmer. Jag tycker också att det skall finnas utrymme att göra fel och få förnyat förtroende. Och nej, jag gillar inte alla filmer gjorda av kvinnor, precis som jag inte ogillar alla filmer gjorda av män. Men denna blogg är en oas där jag lyfter fram filmer gjorda av kvinnor. Alla de enastående, tungsinta, roliga, billiga, våldsamma, påkostade och usla filmerna.

1 kommentar:

  1. Filmaffischen, och 10.000 till, kommer från www.nordicposters.se !

    SvaraRadera