Månader av avhållsamhet

Detta är ett cineastiskt experiment. Ett sätt att undersöka vad som händer om man avstår ifrån att se filmer gjorda av män. Tveksam inför bilden av en mansdominerad filmbransch? Då inbjuder jag dig att här följa mina försök till cineastisk asketism.


måndag 2 april 2012

SVT svarar på frågan om mansdominerat filmutbud

Agneta Perman, inköpare av SVT:s långfilmer, svarar på Kulturnyheternas hemsida på mitt inlägg om april månads mansdominerade filmutbud. 

Är april en särskilt dålig månad?
- Ja, det är det. (...) Men det är inte så att det kommer bli 50/50 tyvärr.

Varför inte?
Det finns inte. Det är för att det är fler män som gör film. Och vårt utbud speglar vilka filmer som finns tillgängliga. Både på bio i Sverige och på annat håll.

Det är ingen slump att likgiltighet är en av dödssynderna. Jag är mycket medveten om att detta är en svår fråga och att det krävs ett långsiktigt och målmedvetet arbete för att komma till rätta med snedfördelningen i filmutbudet. Det är ett hårt och ansträngande arbete. Men jag tycker inte uppgivenhet inför frågan är okej av ett public service-bolag. SVT borde istället gå i bräschen för att förändra sakernas tillstånd.

Jag tycker dessutom att min fråga förblir obesvarad. På vilket sätt arbetar långfilmsinköparna med mångfaldsperspektivet när det gäller långfilm?


Hela  Agneta Permans svar hittar du här: http://svt.se/2.27170/1.2761195/ar_svt_en_manskanal

2 kommentarer:

  1. jag tycker faktiskt att hennes åsikt att översikten från en slumpmässigt urvald månad inte kan tjäna som grundlag för kritik inte håller. urvalet fördelat på vilken som helst månad borde absolut kunna hålla måttet - SVT ska ju visa ett varierat och jämställd program, och det inte bara under en månad men faktiskt under varje dag, varje vecka, varje månad, varje år.

    för att inte ens tala om att 28 filmer sammanlagd, fördelat på två kanaler, är en bedrövlig siffra. det blir inte ens en halv film per dag per kanal.

    SvaraRadera
    Svar
    1. hej
      Jag har jobbat i en massa olika produktioner på SVT där vi ansträngt oss för att få en så representativ könsfördelning som möjligt i programmet. Dagligen, hela tiden. Det är en av de stora fördelarna med att arbeta på public -service.Därför är det extra tråkigt när man just på SVT ger upp på det här sättet.

      Radera